Deze maatregelen kunt u treffen om een burn-out bij uw medewerkers tegen te gaan

In deze moderne tijd zijn we allemaal gigantisch druk. Veel mensen hebben dan ook last van vermoeidheid, stress en een (te) hoge werkdruk. Maar wat als dit uw leven gaat beheersen en u het gevoel hebt dat u letterlijk opbrandt?

Deze maatregelen kunt u treffen om een burn-out bij uw medewerkers tegen te gaan

Tegenwoordig komen we zogenoemde burn-outs steeds vaker tegen. Ook de cijfers liegen er niet om: het percentage aan uitval als gevolg van een burn-out is nog nooit zo hoog geweest. Daarmee voorspelt het CBS dat dit naar verwachting alleen nog maar zal gaan groeien en het verzuim daarmee gigantisch hoog zal worden. Maar wat kunt u als werkgever doen om een burn-out bij uw medewerkers tegen te gaan?

Wat is een burn-out?

Wanneer u een burn-out hebt, bent u letterlijk opgebrand. Lichaam en geest zijn dan totaal uitgeput en opladen lukt niet meer. Men kan dan ook geen energie meer vinden om werk te verrichten. Vaak wordt een burn-out aangeduid met de term overspannenheid. Echter is overspannenheid vaak het voorstadium van een burn-out. Wanneer men overspannen is, heeft dit vaak een korte-termijn oorzaak. Bij een burn-out is men al veel langer over zijn of haar grenzen gegaan.

Oorzaken van een burn-out

Iedereen kan een burn-out krijgen. Het ontstaat als gevolg van langdurige, emotionele overbelasting en stress. Vaak is het een werk gerelateerd probleem, maar dit hoeft niet zo te zijn. Een burn-out is zelden afhankelijk van één factor. Mensen met bepaalde karaktereigenschappen lopen vaak wel meer risico. Denk aan mensen die erg perfectionistisch zijn, mensen die de lat altijd erg hoog leggen, mensen met een groot verantwoordelijkheidsgevoel, mensen die hen grenzen niet goed kennen of niet goed kunnen bewaken en mensen die het moeilijk vinden om nee te zeggen.

Een ander groot gevaar is de werkdruk die mensen krijgen opgelegd, of die zij ervaren. Deze kan zodanig hoog zijn dat mensen het werk niet meer afkrijgen en altijd achter de feiten aanlopen. In sommige beroepsgroepen komen burn-outs vaker voor dan in andere. Denk hierbij aan de zorg, waar de werkdruk al erg hoog is en men vaak tot het uiterste gaat, maar ook het onderwijs en de zakelijke dienstverlening.

De gevolgen van een burn-out

Wanneer iemand een burn-out heeft, is hij of zij voor lange tijd uitgeschakeld. Reken al gauw op zes maanden. Echter verschilt dit enorm per persoon: waar sommigen na zes maanden weer voorzichtig hun werk kunnen oppakken, duurt dit bij anderen misschien wel een jaar of langer. Tevens zijn er gevallen bekend waar men na twee jaar nog steeds niet in staat is om weer aan het werk te gaan.

Wanneer iemand weer aan het werk wil en kan, zal het een langdurig proces zijn voordat iemand weer volledig in te zetten is.

Wat u als werkgever kunt doen

Uiteraard kunt u als werkgever maatregelen treffen om een burn-out tegen te gaan. Wij behandelen er enkele met u.

1 | Verlaag de werkdruk

Het begint bij de basis: de werkdruk. Wees realistisch over de hoeveelheid werk die u uw medewerkers oplegt en stel, indien gewenst, prioriteiten met uw medewerker samen. Evalueer regelmatig of de hoeveelheid werk te behappen is. Ga schrappen in het werk als het te veel blijkt te zijn. Biedt hulp aan als een werknemer aangeeft dat het niet gaat. Bedenk u dat u niks aan uw medewerker heeft als hij of zij daadwerkelijk omvalt.

2 | Herken signalen

Heb oog voor uw medewerkers en let op eventuele signalen van een burn-out. Dit kunt u herkennen aan vaak te laat komen, huilbuien, veel staren, fouten maken en minder productief zijn, slechte concentratie, nagelbijten, zichtbaar slecht slapen. Ook kan het helpen om uw medewerkers te vragen wanneer zij voor het laatst een boek hebben gelezen. Wanneer het antwoord ‘Ik kan het niet meer opbrengen om een boek te lezen’ is, dan is het tijd om aan de bel te trekken.

3 | Heb aandacht voor uw personeel

Aandacht is ontzettend belangrijk. Ga met uw medewerkers in gesprek, loop regelmatig even een rondje, laat uw gezicht zien en vraag, vraag, vraag. Geef iemand de ruimte en vrijheid om eerlijk tegen u als werkgever te zijn. Vraag uw medewerkers hoe het met hen gaat en hoe het op het werk gaat. Communicatie op de werkvloer is heel belangrijk. Onderneem bovendien actie wanneer het met iemand niet zo goed gaat.

4 | Betrek uw medewerkers bij de organisatie

Zorg dat uw medewerkers zich betrokken voelen bij de organisatie. Informeer ze over de voortgang van het bedrijf, de projecten en alle belangrijke ontwikkelingen. Leg ze bovendien uit waarom u vraagt, wat u van ze vraagt. Wanneer men zich betrokken voelt bij een organisatie, zijn ze vaak gemotiveerder voor wat zij doen. Ze maken immers onderdeel uit van het resultaat.

5 | Realiseer u dat u niet alles kunt oplossen

Hoewel een burn-out vaak werkgerelateerd is, kunnen er bij uw medewerkers ook onderliggende problemen in de privé situatie spelen. Dit kunt u als werkgever niet oplossen, u kunt hooguit een luisterend oor bieden. Geef medewerkers in dit geval de ruimte om in hun eigen tempo te werk te gaan, zodat de werkdruk en de privé situatie elkaar niet gaan versterken.

Hoewel een burn-out niet altijd te voorkomen is, zijn er een hoop zaken die u zelf kunt ondernemen om het op de werkvloer zo aangenaam mogelijk te maken voor uw medewerkers. Mensen zijn geen machines en zullen tijd en ruimte voor rust nodig hebben. Het is dan ook van cruciaal belang om als werkgever hier gehoor aan te geven.

Meer weten?

NLG Arbo biedt hulp bij het aanpakken van ziekteverzuim, zowel aan uw onderneming als aan uw werknemers. Neem contact op met een casemanager van NLG Arbo via [email protected] of bel 0578-200100. Zij helpen u bij de correcte uitvoering van het re-integratie proces.


Gerelateerde berichten

Scroll naar boven