Voor u als werkgever

Plichten voor werkgevers

Wat moet u doen als uw werknemer ziek is en wat mag u doen? Het kan best lastig zijn om goed contact te onderhouden, vooral als je elkaar misschien al even niet gezien hebt. Hier leest u wat u moet doen en wat u mag doen. Ook leest u wat u beter niet kunt doen in het contact met uw werknemer. Twijfelt u? Bel of mail ons gerust! We denken graag even mee.

Doorbetaling loon

U bent verplicht uw werknemer bij ziekte twee jaar lang minimaal 70% van het laatstverdiende brutoloon door te betalen. Meestal is het gebruikelijk om tijdens het eerste ziektejaar 100% van het salaris door te betalen en pas het tweede jaar te verminderen naar 70%. Verdiende uw medewerker op de grens van het minimumloon? Dan bent u in het eerste jaar ook verplicht het minimum loon door te betalen. In het tweede ziektejaar vervalt deze plicht.

Passend werk

Lukt het uw werknemer (nog) niet om terug te keren in de oorspronkelijke functie? Dan moet u uw best doen om ander passend werk aan te bieden. Bijvoorbeeld door uw werknemer deeltijd te laten werken of een ander takenpakket samen te stellen. Ook mag u uw werknemer een functie aanbieden bij een andere werkgever. Heeft u passend werk gevonden? Dan is de werknemer ook verplicht dit te accepteren.

Wat mag u vragen?

De privacy van uw werknemer wordt tijdens het ziekteproces goed beschermd. Toch heeft u wel een aantal mogelijkheden om de situatie van uw werknemer tot op zekere hoogte te beoordelen.

Dit mag u vragen: De informatie die u mag ontvangen van de bedrijfsarts of arbodienst:
  • Het telefoonnummer en (verpleeg-)adres.
  • Hoe lang het verzuim ongeveer zal duren.
  • Of er lopende afspraken of werkzaamheden zijn waar u vervanging voor moet regelen.
  • Of de werknemer onder een van de vangnetbepalingen van de Ziektewet valt (maar niet onder welke vangnetbepaling).
  • Of de ziekte verband houdt met een arbeidsongeval.
  • Of er sprake is van een verkeersongeval waarbij een eventueel aansprakelijke derde betrokken is (regresmogelijkheid).
  • Informatie over de werkzaamheden waartoe de werknemer niet of nog wel in staat is. Bijvoorbeeld de functionele beperkingen, restmogelijkheden en een inschatting van het soort werk dat de werknemer nog wel kan doen.
  • Een inschatting van de duur van het verzuim.
  • De mate waarin de werknemer arbeidsongeschikt is. 
  • Aanbevelingen voor aanpassingen of voorzieningen die de werkgever moet treffen om re-integratie (voor een deel) mogelijk te maken. 

Tips

Het kan dus best lastig zijn om goed contact te onderhouden met een werknemer die u niet ziet en weinig spreekt. En ook voor de werknemer kan dit ingewikkeld zijn. Daarom een aantal tips om het contact soepel te laten verlopen:

  • Maak goede afspraken over de manier en de momenten waarop u contact heeft. Wat is prettig voor uw werknemer en voor u?
  • Maak concrete afspraken in het Plan van aanpak. Wat doet uw werknemer om weer aan het werk te komen en wat doet u? Houd het PVA ook bij de hand wanneer u de voortgang bespreekt.
  • Verandert de situatie van uw werknemer? Zorg er dan voor dat er weer nieuwe afspraken worden gemaakt.

Even sparren?

Wij zijn NLG Arbo Oost. Wij zijn er voor de werkgever en zijn/haar werknemers. Wij zijn er om te zorgen dat het verzuimbeleid op orde is en zorgen ervoor dat u als ondernemer aan uw wettelijke verplichtingen voldoet. Zo kunt u doorgaan met wat u het liefste doet: succesvol ondernemen met gezonde en gelukkige werknemers. 

Scroll naar boven